כיצד ניתן לנבא איזה עסק יצליח?



ההצלחה העסקית שלך מורכבת משלושה תחומים עיקריים,


נבחן את המרכיבים האלה בעזרת משולש היזמות  - דרך ברורה

ויעילה שתקדם אתכם אל המטרה!


משולש היזמות



 


ממה מורכב המשולש?


.1    הכישורים והחוזקות שלי


.2    צרכי השוק


.3    תשוקה




 


1. כישורים וחוזקות

 

האם יש תכונות שיזם חייב שיהיו לו?


מה ההבדל בין כישורים וכשרונות?


ומה זה חוזקות?


 


חוזקות זו מילה המייצגת את היתרונות שלכם, והיא באה מתחום האימון והיעוץ. מה בא לכם בקלות, בשביל מה אנשים פונים אליכם, בחיים ולא רק בעסקים? אלו החוזקות שלכם. הדברים שבאים לכם באופן טבעי וקל.


 


כישרונות – אלו שנולדתם איתם. יכולות שהגנטיקה והד.נ.א אספו בשבילכם.


כישורים – היתרונות והיכולות שאספתם בדרך, בכל תחומי חיים.


 


האם ישנם תכונות שהן must ליזם?

לדעתי כן  ולא.


יזם, משורש המילה חייב להיות בעל אמביציה ומוטיבציה ויכולת הנעה אישית. הוא לא חייב לדעת להשתמש באקסל, אבל בהחלט שווה שילמד.


ולכן, יזם  זו תכונה בפני עצמה, שאר הדברים אפשר לרכוש בדרך או לקנות שירותים ממי שתכונות וכישרונות אלו באים לו בקלות.



             שלב 1

רשמו מהם הכישורים והחוזקות  שנולדתם איתם או שאספתם במהלך החיים. רשמו את כל אשר עולה על דעתכם, גם כשרונות שנראים לכם מובנים מאליהם, דברו עם אנשים שמכירים אתכם ואולי הם יאירו את עינכם לחוזקות  נוספות.



 


דוגמא לכשרונות ישירים -


כישורים ומיומניות מקצועיים הרלוונטים באופן ישיר לעסק שאתם מעוניינים להקים -


ידע ונסיון מקצועי שצברתם, קורסים שלמדתם, נסיון בעבודה או בבית לדוגמא – הדרכה, שירותיות, ניהול פרויקטים, ניהול תקציב.


תכונות אישיות רלוונטית – סדר ואירגון, כריזמה ואפילו חוש הומור.


משאבים כמו זמן, מקום, מקורות מימון, קשרים חברתיים ומקצועיים.


 


וכישורים תומכים -


 


לדוגמא כישרון במתמטיקה יכול להועיל לכם לנהל את העסק גם אם אתם מעוניינים להקים מכון יופי.


עוד דוגמאות: ידע כללי, מיומנויות תקשורות, הופעה בפני קהל, שפות, אסתיטקה ועיצוב,מתמטיקה, גישה לקהל יעד ספציפי ועוד ועוד


תתפלאו לגלות כמה מהכישורים שלכם רלוונטים לצורך בניית עסק באופן ישיר או באופן עקיף.


הוסיפו לרשימה גם חוזקות הנובעות מנסיון החיים  היחודי שלכם, תוכלו לגלות שאפילו ההתמודדות עם משברים בחייכם העניקה לכם ידע שאחרים זקוקים לו, או גישה יחודית לקהל יעד ספציפי


 


והנה לכם רשימת חוזקות מפוארת והרגשה נהדרת!


 


אבל אל תעצרו כאן. נכון שבדיוק גיליתם עד כמה אתם מוכשרים וחזקים, אבל מה מידת הרלוונטית של הרשימה לעסק שלכם?


 


שלב 2

עכשיו לאחר שגיליתם כמה אתם מוכשרים וחזקים מפו את הכישורים והחוזקות שלכם לפי החלוקה הבאה -


כישורים וחוזקות שיש לכם


כישורים שניתן לפתח בהמשך


כישורים שאתם חייבים כדי להתחיל בדרך


 


שלב 3

ערכו השוואה בין הרשמות , ושאלו את עצמכם מה אתם צריכים בשביל בשביל לצמצם את הפער בין רשימת החוזקות שלכם לרשימת הכישורים והמיומנות שאתם חייבים. איך? כמה זמן זה יקח? כמה כסף? ולבסוף מהי הדרך היעילה ביותר?


 


תגלו שיהיה עליכם לעבוד עם ספקים שונים ולקבל שירות מאנשים מקצוע תומכים.


יתכן שתגלו  שאתם זקוקים לאנשים נוספים לשם הצלחת העסק שלכם,  לדוגמא אם אתם חייבים שירות לקוחות בשביל המוצר שלכם ואתם מאוד טובים בעבודה שלכם אבל פחות טובים עם אנשים.. יכול להיות שתצטרכו לשכור את שירותיו של אדם או חברה אחרת. או אם העסק שאתם בוחנים הוא בינלאומי אבל האנגלית שלכם, איך לומר , Very much a little bit.


אולי תחליטו לקחת קורס אנגלית עסקית וללמוד את הז'רגון במקצועי בתחומכם או שאולי מיצתם את תקופת בית הספר ותעדיפו לחבור לאדם שאנגלית היא שפת האם שלו או לחברה המספקת שירותי תרגום.


או אם הכישורים המקצועיים שלכם אינם מספקים בתחום מסוים שאתם חייבים או רוצים לספק ללקוחות ייתכן שתבחרו ללמוד את התחום בקורס כזה או אחר , לקבל הדרכה או שיעורים פרטיים.  או שתגלו שאין לכם את הזמן הדרוש לכך ועדיף לשלם לאדם נוסף בעבור כך, אולי תשקלו שותפות או הסדרים עסקיים אחרים.


 


מיפוי החוזקות שלכם בדרך הזו יסייע לכם להתמקד, יעזור לכם לראות את הדרך המקצועית הצפויה לכם , ייתן לכם מושג ראשוני לגבי זמנים והוצאות, ויכין אתכם לקראת כתיבת תוכנית עסקית לאחר שתחליטו לצאת לדרך.


 


תוכלו להוריד טבלת הכישורים והמיומניות שאני משתמשת בה  ולמלא אותה  להנאתכם


הכישורים שלי - לשימושכם.



 



2. צרכיי השוק


האם השוק מוכן אליכם?


ישנם סוגים שונים של מחקרי שוק, מטרות שונות ומודלים שונים


חברות ענק מבצעות מחקרי שוק בהיקפים גדולים ולאורך זמן עוד בשלבים של בדיקת ההיתכנות. חשוב להכיר את השוק ככל האפשר כדי לצפות ולחשב סיכונים.  לא תמיד  קיימת האפשרות לרכוש מחקר שוק מקצועי ואולי גם לא תמיד צריך, אם אתם בתחילת הדרך סביר שלא תוכלו להרשות לעצמכם להשקיע בשירותים של חברה שתחקור את השוק בשבילכם. נסו לעשות את זה בעצמכם ככל הניתן,חיקרו את השוק באינטרנט, לימדו את הלקוחות, עקבו אחר המתחרים, והעזרו בדעתם של


משפחה וחברים. (אך המנעו מרואי שחורות ואלו המקנאים בהצלחתכם)


צרו סקרים ושאלונים, הצטרפו לקבוצות פייסבוק  של לקוחות ושל מתחרים ואל תתביישו לשאול שאלות.מחקר איכותי שוק יכול לסייע מאוד בזיהוי סיכויי ההצלחה או הכישלון.


קחו בחשבון שהמידע שתקבלו יכול להיות חסר או לא מהימן ובוודאי שאינו מדעי, ובכלל לעיתים גם חוקרי השוק הגדולים ביותר יכולים לזהות את צרכי השוק רק רגע אחרי הצלחתו המסחררת והבלתי צפוייה של מוצר חדש , ראו לדוגמא את הספינר שמשגע את ילדי ישראל ווהוריהם. 


 


השאלות שכדאי לאסוף עליהם תשובות בתחום זה הן –

באיזה שוק אתם פועלים? מקומי /אחר?


מי הם המובילים בתחום בארץ ובעולם?


מי הם הספקים ואנשים המקצוע  בשוק?


מיהו קהל היעד מהם הרגלי הצריכה שלו?


מה ואיזה תועלת יקבל הלקוח מהמוצר או השירות שלכם?


מה הלקוחות צריכים? האם אתם עונים על הצורך?


האם פתרתם בעיה?


מה מידת הביקוש?


מה מידת ההיצע?


האם יש מכשולים חוקיים או אחרים?


מה היתרון היחסי של המוצר?


 


במידת הצורך יש לבצע בדיקת התכנות כלכלית או בדיקת התכנות טכנולוגית.


 


 


על שאלות כמו איך מתמודדים עם הביקוש? עם מה שהמתחרים מציעים? עם מה שהלקוחות צריכים?איך נותנים את התועלת המתאימה ביותר ללקוחות שלכם ועל זה מרוויחים הרבה כסף? תענו בשלב כתיבת התכנית העיסקית.

כתיבת התוכנית העיסקית היא מפת  הדרכים  בעולם העסקי שרק נחתתם בו היא תסייע לכם למצוא את הדרכים הקצרות ביותר, הנוחות ביותר והיעלות ביותר להגיע ליעד.


 


3.תשוקה          




זה נכון שאין וודאות שהעסק שלכם יצליח רק בגלל שאתם הולכים אחר התשוקה שלכם... אבל כל החישובים, הבדיקות והשיקולים לא יספיקו לצלוח את המסע העיסקי שלכם ללא המרכיב המסתורי הזה - התשוקה שלכם,מה שמעורר אתכם וגורם לכם לחייך ולהתאמץ (ולהיות עצמאי זה מאמץ, 24/7 או יותר).


אני מאמינה שיזם זה אופי. סוג של אנרגיה ומוטיבציה, תופעה בלתי נגמרת של אדרנלין לעשות, ולעשות עוד.


שכחתם איפה הנחתם את התשוקה שלכם? העזרו בשאלות הבאות


 


מהי ה"אובססיה" שלכם?


מה תעשו גם ללא תמורה כספית?


מה גורם לכם להנאה?


מה גורם לכם לגאווה?


מה המוטיבציות שלכם? המוטיבציות שלכם יכולות להיות חברתיות, אישיות, כלכליות, מקצועיות, היו כנים עם עצמכם ובדקו האם היא ליצור משהו חדש? האם המוטיבציה שלכם היא לפתור בעיה שמפריעה לכם ולאנשים אחרים? האם היא להשפיע? האם לקבל הכרה? אולי היא לנצח? או פשוט לעשות כסף?


האם התשוקות שלכם נמצאות בקונפליקט עם חלקים אחרים בחייכם? או זו עם זו?-


מה יותר חשוב?


מה יותר חשוב עכשיו?


מה קודם?


 


התשוקות שלכם יכולות להניע אתכם למרחקים ארוכים, תנו להם מקום של כבוד .


 


בספר מבחן התשוקה , מלמדים ג'נט בריי וכריס אטווד איך לזהות את התשוקות האמיתיות שלכם, ולשים לב איזה תשומת לב אתם נותנים לתשוקות (לדוגמא- תשומת לב למה שלא עובד בעסק או תשומת לב לחלקים שמתקדמים?)


בהמשך ממליצים לתלות מול העיניים כרטיס ובו 5 התשוקות המובילות שלכם, כך שיעזור לתת מודע להפוך אותם למציאות.


ועוד שאלה – איך יראו חייכם כשהתשוקות שלכם יתגשמו? (אצלי למשל, תשמעו על תחומי עניין חדשים, מרתקים ומעצימים.)




 


המטרה היא למצוא בדיוק את הנקודות שבהן התשוקה שלכם, החוזקות וצרכי השוק מתחברים!


אם המרכיבים האלו לא מתחברים או שאחד מהם חסר,אולי כדאי לחפש מיזם אחר לחכות לתזמון הנכון , או להישאר שכירים.


לכל השאלות הנוספות יש לבנות תוכנית, כדי לייצר את התשובות שיעזרו לכם להיות עסק מצליח באמת!



 



 




 


נ.ב - קיימים מודלים נוספים למשולש היזמות:

מאפינים ליזמות מוצלחת

המשולש הקדוש

 

כלים ליצירת סקרים און ליין:


www.google.com/intl/iw_il/forms/about

www.surveylegend.com

 

 

מאגרים וכלים לאיסוף מידע על השוק:

finder.startupnationcentral.org

mappedinisrael.com

www.dunsguide.co.il

www.export.gov.il/heb/Services/Information/Information%204

www.hoovers.com

havarot.justice.gov.il

 

 

 


 המלצות צפייה:

 Malcolm Gladwell - וידאו מומלץ על הבעיות מחקר שוק

התמקדות בתשוקה

מכשלון לתשוקה

 



יש לכם הפניות, המלצות ותובנות משלכם?

כתבו לי !


שלכם - גלית