חוץ מהטבות איך מטפחים ושומרים על עובדים מאושרים?

מכירים את אלו שכבר 30 שנה נכנסים לרכב ומגיעים כל יום לאותו מפעל? ארגון? הדור הזה הולך ונעלם
בשנים האחרונות, מקובל להחליף מקומות עבודה כל כמה שנים.


האופציה הזו, להמשיך הלאה, לשנות, גוון, יצרה מצב בו צריך להתאמץ יותר שעובד לא יעזוב, לתת לו ערך גבוה יותר (ולא רק שכר), אחרת מחלקת כוח אדם / משאבי אנוש תעסוק בגיוס אינסופי של עובדים מתחלפים.
 
התחרות על כח אדם מגיעה ממקום של רצון לשמור על  יציבות, לייצר ולאפשר תהליכים ארוכים, כדי להגיע תוצאות עמוקות ורחבות יותר, שנדרשת השקעה של זמן כדי להגיע אליהם,
עובד שמרגיש שהארגון משקיע בו, הוא ע"פ רוב בעל נאמנות גבוהה יותר למקום העבודה, למעסיק ולקולגות שלו, פנוי לייצר בפרודוקטיביות גבוהה יותר, ומוכן להשקיע יותר מהמצופה או מהנדרש ממנו במסגרת התפקיד.

 

התחרות על כוח האדם יצרה סטנדרטים חדשים בכל הנוגע להטבות לעובדים. אילו סוגי הטבות מקובלות בתעשיות
הלוואות, ארוחה צהריים, נופש, גני ילדים, מנוי למכון כושר, הרצאות ומופעים ,חופש, מתנות, ניקוי יבש, טיסות לחו"ל, בונוסים, ימי כייף, שיעורי יוגה במשרד, סדנאות העצמה ופעילות ספורטיבית מאתגרת, עמדות שינה במשרד, happy hour ומה לא.

 הטבות אלו אינן אפשריות לכל מעסיק אבל גם אם כן ,האם זה מספיק ?

גוגל הוא אחד ממקומות העבודה הנחשקים ביותר, החברה ידועה בשלל הטבות כלכליות ומגוון פינוקים לעובדים אבל זה לא הדבר היחיד שנותן הארגון - מנכ"ל גוגל ישראל מאיר ברנד:

"אנחנו יודעים שכסף הוא גורם חשוב. אבל גילינו שיש גורמים לא פחות חשובים: למשל החופש ללמוד ולהתפתח ארגונית. לעובדים שלנו מאוד חשובה היכולת ליצור ולחדש ברמה כזו שתשפיע על מיליוני בני אדם. אנשים מחפשים משמעות בעבודה, ואומר לך אפילו בקיצוניות שלפעמים יותר קל לנו לקחת על עצמנו משימות בלתי הגיוניות, שנשמעות דמיוניות, כי אלה המשימות שהאנשים הכי חכמים והכי טובים רוצים לעבוד עליהן. משימה סופר־קשה מעמידה רף שמושך אליה את הטובים ביותר."
 


נכון שרק עם כסף הולכים למכולת (או אשראי או צקים (-:),
אבל גם הטבות שאינן כסף משפיעות על העובד ואיכות עבודתו ויתכן שאפילו לאורך זמן ארוך יותר.
פרופ' סריקומר ראו (Srikumar Rao)כותב הספר "אושר בעבודה": מחזיק בתפיסה שלפיה אושר הוא כלי ניהולי עבור מנהלים וארגונים, ואושרו של עובד הוא מפתח לתפוקה טובה בעבודה, לארגון בריא יותר ובסופו של דבר - ליצירת כסף."

הטריק הוא עובדים מסופקים שבאמת ממשים את עצמם!

אז איך עושים את זה חוץ מפינוקים?

הנה כמה הצעות לטיפוח עובדים מסופקים – שלא בהכרח עולות כסף:

תקשורת והקשבה: עודדו את העובדים לדבר על האתגרים, הקשיים הצרכים והרצונות שלהם והקפידו להגיב לענות ולעדכן גם אם לא תמיד תמצאו פתרונות מידיים ומלאים.


בטחון זוכרים את מסלאו? קודם כל דאגו לתחושת הביטחון והיציבות של העובד שלכם. החל משמירה על בריאותו, ציוד מגן במידת הצורך או סביבה  עבודה ארגונומית, דרך הסדרי חנייה נוחים וקבועים וכמובן כמובן לבטחונו התעסוקתי והכלכלי.


שייכות חזקו את התרבות הארגונית שלכם באופן קשוב לעובדים, שימו דגש על מחוות אישיות לעובדים אפילו כמו הקפדה על הקפה שהעובד שלכם אוהב לשתות במשרד, או התאמות אחרות.


שיתופי פעולה שייכות אמיתית נוצרת בהפסקות עם עמיתים לעבודה אפשרו לעובדים שלכם זמן חופשי ועודדו את שיתופי הפעולה בין העובדים.

עודדו יצירתיות והיו פתוחים לרעיונות ויזמות חדשות עזרו לעובדים שלכם לחקור ולממש את היוזמות החדשות, הקצו לכך משאבים ולוו אותם בפיתוח - רק ככה מרוויחים.


וודאו ששני הצדדים מרוויחים כל הסכם או חוזה חדש עם העובד צריך תמיד לשרת את שני הצדדים, רק כך ניתן לנבא את הצלחתו המתמשכת של ההסכם.


אופק - תנו לעובד שלכם הזדמנויות להשפיע ולהתקדם בתוך האירגון באמצעות עבודתו.


הכרה - תזכרו להגיד תודה! במילים או בבונוסים. תעצימו ותשוויצו בעובדים שלכם, הם יעצימו את האירגון בחזרה.


יחסים טובים עם הבוס השקיעו בקשר האישי שלכם עם העובדים וטפלו בבעיות כאשר הן צצות. הקדישו לכך זמן, אף בוס אינו מושלם. לימדו לשתף באתגרים ולצחוק ביחד (גם על עצמכם לפעמים).


מה החלק האהוב על העובד בעבודתו?  חזקו את החלקים בהם העובד שלהם נהנה ומרגיש שהוא מבטא את כישוריו ,עזרו בחלוקת עבודה נכונה בחלקים בהם הוא מתקשה.
שם - שם התפקיד - לעיתים רק שינוי הטייטל יכול לעשות את כל ההבדל.


כישלון = נסיון  אפשרו לעובדים שלכם לטעות ולהכשל ועזרו להם ללמוד מהטעויות שלהם אך לא לאבד את הבטחון.

תנו להם יותר שליטה ועצמאות על העבודה שלהם - אוטונומיה לגבי שיטת העבודה ושותפות בבחירת מטרות ואמצעים היא אחד המנבאים החשובים ביותר לתחושת מחיובות ושייכות לארגון.


 קרוב רחוק תנו להם לעבוד מהבית - לפחות בחלק מהזמן – מצאו את  הנוסחה של שילוב עבודה מהבית ועבודה מהמשרד.


תנו להם כלים מקצועיים -  למידה וידע, שתפו בניסיון ובידע שצברתם, שלחו אותם לקורסים סדנאות ואפילו הקדישו זמן ללמידה משותפת.

תנו להם כלים אישייםהתנהלות נכונה בחיים היא חלק מהתרבות האירגונית -סייעו לעובדים שלכם לפתח אורינות פיננסית וכלים לתקשורת בין אישית שיסייעו להם להשיג את מטרתם.

כל עובד צריך משהו אחר כדי להרגיש מתוגמל, מסופק ומוערך  -התשובות נמצאות אצל העובדים שלכם – לכן, - תשאלו אותם!ומצאו דרך לספק להם את התשובות, כדי להשאיר אותם אצלכם לאורך זמן.

 

לליווי תהליכים בארגון והרצאות לעובדים - התקשרו עוד היום.

גלית 0522-792180.